Καθώς περιηγούμαι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζονται διαφήμισης με προϊόντα, μερικές φορές και επώνυμα, τα οποία είναι σε πολύ χαμηλές τιμές. Ίσως να έχει συμβεί και σε εσάς και να έχετε αναρωτηθεί αν αυτά τα eshop είναι αξιόπιστα, θα σας στείλουν το προϊόν ή απλά θα σας φάνε τα χρήματα;

Στη συνέχεια θα προσπαθήσω να σας παρουσιάσω μερικά σημεία που μπορείτε να ελέγξετε στο eshop του εμπόρου για να διαπιστώσετε αν είναι μια νόμιμη επιχείρηση.

1) Υπάρχουν στοιχεία της επιχείρησης;

Κάθε επιχείρηση πρέπει να έχει φυσική έδρα ή μια νομική οντότητα και αυτή να να παρουσιάζεται στα στοιχεία επικοινωνίας ή στο σχετικά με εμάς. Αν δεν έχει καθόλου στοιχεία, εκτός από ένα email, ίσως θα πρέπει να το σκεφτείτε διπλά πριν δώσετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας.

 

2) Υπάρχουν πολιτικές επιστροφών;

Όταν αγοράζουμε κάποιο προϊόν από το διαδίκτυο, έχουμε το δικαίωμα να το επιστρέψουμε μέσα σε μερικές ημέρες. Μας δίνει το eshop το δικαίωμα να το επιστρέψουμε; Περιγράφει τους όρους επιστροφής; Ποιο είναι το κόστος; Βέβαια αν η απάτη είναι καλοστημένη θα έχουν φροντίσει να αναρτήσουν ένα σχετικό κείμενο, για αυτό προσοχή.

 

3) Ανταποκρίνονται σε ένα ερώτημά μας;

Ένας καλός τρόπος για να διαπιστώσουμε αν ο ιστότοπος είναι αξιόπιστος, είναι να δοκιμάσουμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους κάνοντας μια ερώτηση για το προϊόν, το κόστος αποστολής κλπ. Αν δεν πάρουμε απάντηση ίσως αυτό να δείχνει ότι δεν πρέπει να προβούμε σε κάποια αγορά. Αν πάρουμε απάντηση θα πρέπει να εξετάσουμε αν η απάντηση μας εμπνέει εμπιστοσύνη.

 Οδηγός εντοπισμού απατεώνων στις ηλεκτρονικές αγορές eshop

4) Υπάρχουν σχόλια πελατών στη δημοσίευση;

Λογικά αν το eshop είναι νόμιμο και αξιόπιστο, στην πληρωμένη (sponsored) ανάρτηση, θα υπάρχουν σχόλια για τα προϊόντα και την αξιοπιστία του καταστήματος. Προσοχή όμως! Αν υπάρχουν μόνο θετικά σχόλια, αυτό ίσως είναι δείγμα ότι οι λογαριασμοί δεν είναι πραγματικοί. Αν υπάρχουν σχόλια αρνητικά ή θετικά, υπάρχουν απαντήσεις από τον έμπορο; Καλό είναι να αφιερώσουμε λίγο χρόνο και να αξιολογήσουμε τα δεδομένα.

 

5) Οι τιμές είναι για μόνο λίγα λεπτά ή ώρες;

Οι απατεώνες του διαδικτύου θέλουν να μας ασκήσουν πίεση βάζοντάς μας στη διαδικασία να νομίζουμε ότι θα χάσουμε την προσφορά αν δεν αγοράσουμε άμεσα. Σε μια περίπτωση όταν μπήκα σε ένα eshop με χρονική διάρκεια προσφοράς, το χρονόμετρο έδειχνε μερικά λεπτά, όταν ξαναμπήκα αργότερα είχε αρχίσει πάλι από την αρχή. Σίγουρα αυτό είναι μια ένδειξη ότι το eshop πρέπει να είναι scam.

 

6) Υπάρχουν στοιχεία στο διαδίκτυο για το συγκεκριμένο eshop;

Και τελικά μια αναζήτηση στο διαδίκτυο θα μας αποκαλύψει αν υπάρχουν σχόλια ή άρθρα που να αναφέρονται στο συγκεκριμένο domain name. Θα μπορούσατε να αναζητήσετε συγκεκριμένα τα στοιχεία WHOIS, την ηλικία του domain, την χώρα που βρίσκονται οι webservers που το εξυπηρετούν ή αν είναι σε blacklist για spam email. Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά.

 

Απαραίτητο λοιπόν να κάνουμε μια μικρή έρευνα πριν προβούμε να σε μια αγορά από ένα άγνωστο eshop κυρίως του εξωτερικού ώστε να μην κλαίμε τα λεφτά μας.

Η δική σας γνώμη ποια είναι;

Μπορούν τα παραπάνω ερωτήματα να μας βοηθήσουν;

Υπάρχει κάτι άλλο που μπορούμε να ελέγξουμε;

Έχετε πέσει ποτέ θύματα;

Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας.